Jaarvergadering 25 januari 2018


Businessclub begint het jaar energiek

Het was een overvolle agenda voor de eerste bijeenkomst in 2018 van businessclub De Gelderse Kring. Na zes jaar een uitvoerig afscheid van voorzitter Helen van den Oever, introductie van haar opvolger Gert Beitler, tien richtlijnen voor effectief communiceren van Willem-Albert Bol, muziek van het trio Pluto 34 en een uitgebreid buffet in de bovenzaal van Het Oude Politiebureau. Dit alles voorafgegaan door de jaarvergadering en afgesloten met tijd en gelegenheid voor ‘business to business’.

Lucratief

Aftredend voorzitter Helen van den Oever onthulde een van de belangrijkste effecten van de club door te bekennen wel veertig (zakelijke) contacten aan haar voorzitterschap te hebben overgehouden. Het zal niet voor elk lid zo lucratief zijn, maar zeker is dat de club volop mogelijkheden biedt. Zowel voor het leggen van contacten, werven van opdrachten, kennis vergaren en uitwisselen op onbekende terreinen en in allerlei vormen actief mee te doen aan evenementen en activiteiten.  

   

Opvolger Gert Beitler voert samen met zijn echtgenote Annekoos de directie Van Iwaarden Artwork in Barneveld. Een bedrijf dat zich toelegt op visuele communicatie. Hij hield het kort, maar liet weten veel zin in zijn bestuursfunctie te hebben en de nadruk wil leggen op ‘zaken doen in een ontspannen sfeer’. Daar deed Willem-Albert Bol (directeur van De Persgroep) nog een flinke schep informatie bovenop.

Duidelijk en simpel

In hoog tempo en met tientallen terloopse tips en voorbeelden loodste Bol de propvolle zaal clubleden door de geheimen van het verkrijgen van ‘aandacht’. De juiste en effectiefste aandacht, want daarzonder ‘heb je niks aan bereik’.  De volgorde is: aandacht, bereik, creatie en dichtbij. Breng je boodschap (product) duidelijk en simpel. Richt die op de doelgroep en maak gebruik van de wetenschap dat aandacht schaars is. De moderne mens c.q. ondernemer heeft het druk, is snel afgeleid en bekijkt informatie meestal vooral vluchtig. Social media spelen een groeiende rol in het communiceren in het algemeen, maar, betoogde Bol, het middel is dichtbij, maar de irritatiegrens ligt hoog. Zorg dus voor een goede balans tussen de frequentie waarmee je boodschappen stuurt en het ontstaan van irritatie’’. En dat geldt evenzeer voor andere vormen van communiceren. Verder is communicatie volgens Bol gebaat bij hoop geven en plezier maken. Belangstelling wekken met een product of dienst die onderscheidend is en dat moet uiteraard uit de boodschap blijken.

Marie-José Urlings.